مروری بر انواع دکل های لیفتراک

انواع دکل لیفتراک
چکیده: تعداد جک‌ها (یا کشوها) تعیین کننده نوع دکل لیفتراک است و بر این اساس می‌توان چهار دسته بندی مختلف برای دکل های لیفتراک در نظر گرفت. دکل‌های تک جک ، دو جک (یا جفت جک)، سه جک و در نهایت چهار جک.

اگر تا به حال تجربه خرید یا استفاده از لیفتراک را داشته‌اید، احتمالاً با اصطلاحاتی همچون “ساید شیفتر” یا “سایدشیفت”، “دکل تک جک”، “دکل دو جک”، “دکل کانتینررو” و غیره آشنایی دارید. اما اگر این بار اولین بار است که برای خرید یا اجاره لیفتراک اقدام می‌کنید، این اصطلاحات ممکن است گمراه‌کننده باشند یا حتی ابزاری برای سوءاستفاده افراد از شما تبدیل شوند. به همین دلیل، می‌خواهیم در ادامه اصطلاحات مرتبط با “دکل لیفتراک” که به عنوان یکی از اجزای حیاتی لیفتراک محسوب می‌شود، را برای شما توضیح دهیم تا با داشتن اطلاعات کافی برای اجاره دستگاه مورد نیاز خود اقدام کنید.

دکل لیفتراک چیست ؟

دکل لیفتراک یکی از اجزای حیاتی و مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده لیفتراک می‌باشد، که مسئولیت بلند کردن و منتقل کردن بار در ارتفاع‌های مختلف را برعهده دارد. این قطعه از ترکیبی از بدنه فلزی، یک یا چند جک هیدرولیک، چندین قرقره و زنجیر تشکیل شده است. دکل‌های لیفتراک بر اساس تعداد جک‌ها و تعداد کشوها (ارتفاع) به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع دکل لیفتراک بر اساس تعداد جک‌

تعداد جک‌ها (یا کشوها) تعیین کننده نوع دکل لیفتراک است و بر این اساس می‌توان چهار دسته بندی مختلف برای دکل های لیفتراک در نظر گرفت. دکل‌های تک جک ، دو جک (یا جفت جک)، سه جک و در نهایت چهار جک. مهمترین تفاوت بین دکل های تک جک و دو جک، در میزان دید اپراتور لیتفراک در زمان حمل بار است و قدرت آنها در جابجا کردن بار تفاوت چشمگیری ندارد. در دکل های تک جک، جک هیدرولیکی دکل در بین دو ستون قرار می‌گیرد، بنابراین میزان دید اپراتور محدود می‌شود. اما در دکل دو جک، از آنجایی که جک های هیدرولیکی در کنار ستون های دکل قرار می‌گیرند، دید اپراتور افزایش پیدا کرده و واضح‌تر خواهد بود.

به این نکته توجه داشته باشید که در لیفتراک های جدیدتر، کمتر از دکل های تک جک استفاده می‌شود و از طرف دیگر، از دکل های سه جک معمولا در بنادر و معادن که نیاز به حمل بارهای سنگین‌تر وجود دارد، استفاده می‌شود و در کارخانجات و انبارها استفاده از دکل های دو جک رایج تر است.

1. دکل ساده (تک جک)

از این نوع دکل‌ها معمولا در جایی استفاه می شود که نیاز به حمل بار برای مسافت طولانی وجود ندارد. مثلا در یک انبار که قرار است بار به پشت تریلی منتقل شود. در این نوع دکل از یک ریل خارجی ثابت ، یک ریل داخلی کشویی و یک زنجیر برای بالا بردن چنگال لیفتراک استفاده می‌شود. طول این ریل داخلی، ارتفاع بارگیری رو تعیین و محدود می‌کند.

دکل ساده یا تک مرحله ای دارای محدوده آزاد چهار تا شش فوت است زیرا فقط از یک کانال استفاده می کند. از آنجایی که نمی تواند بدون تغییر ارتفاع دکل گسترش یابد ، معمولاً در کارهایی که محدودیت ارتفاع سربار وجود دارد، استفاده نمی شود.

دکل ساده: دکل ساده نوعی دکل است که برای بلند کردن بار فقط از یک کانال استفاده می کند. در نتیجه این نوع دکل، ساده ترین و مقرون به صرفه ترین نوع است. با این حال ، این مساله، محدوده آزاد دکل را به چهار تا شش فوت محدود می کند.

بالا بردن آزاد: بالا بردن آزاد مسافتی است که بار می تواند بدون گسترش دکل بلند شود. این امر در کارهایی که موانع سربار وجود دارد مهم است ، زیرا دکل باید قبل از بلند شدن بار بتواند موانع را پاک کند.

ارتفاع سربار: ارتفاع سربار فاصله بین نقطه بالای دکل و مانع سربار است. اگر ارتفاع سربار بیش از حد کم باشد ، دکل نمی تواند مانع را پاک کند و بار نمی تواند بلند شود.

2. دکل دوبلکس

دکل دوگانه یا دو مرحله ای دارای محدوده آزاد بیشتری است ، حدود 50 تا 60 اینچ ، با استفاده از یک پیستون هیدرولیکی در مرکز برای هل دادن بار به بالا. اغلب برای انباشت در مناطق با ارتفاع سربار محدود استفاده می شود.

به زبان ساده ، دکل دوگانه نوعی دکل است که برای بلند کردن بار از دو کانال استفاده می کند. این امر محدوده آزاد دکل را به حدود 50 تا 60 اینچ افزایش می دهد ، زیرا دکل می تواند بدون تغییر ارتفاع دکل گسترش یابد. این امر دکل های دوگانه را برای کارهایی که محدودیت ارتفاع سربار وجود دارد مناسب می کند ، زیرا دکل می تواند موانع سربار را پاک کند.

این نوع دکل، پیچیده‌تر و گران‌تر از دکل ساده است و همچنین محدوده آزاد دکل نیز بیشتر است.

از آنجایی که دکل دوگانه دارای محدوده آزاد بیشتری نسبت به دکل ساده است ، اغلب برای کارهایی که محدودیت ارتفاع سربار وجود دارد استفاده می شود. به این دلیل که دکل می تواند موانع سربار را پاک کند و بار می تواند بلند شود. دکل های دوگانه همچنین برای انباشت در مناطق با ارتفاع سربار محدود مناسب هستند ، چراکه می توانند بارهای سنگین را در ارتفاعات بالاتر قرار دهند.

3. دکل سه کشو

دکل سه مرحله ای یا سه کشو، رایج ترین و تطبیق‌ پذیرترین گزینه دکل است. کشوی بیرونی آن حرکت نمی کند. در عوض ، از دو ریل متحرک و یک ریل ثابت برای تأمین ارتفاعات بالاتر از محدوده آزاد بیش از 50 تا 60 اینچ استفاده می‌کند.

به زبان ساده ، دکل سه مرحله ای نوعی دکل است که برای بلند کردن بار از سه کانال استفاده می کند. این امر محدوده آزاد دکل را به بیش از 50 تا 60 اینچ افزایش می دهد ، زیرا دکل می تواند بدون تغییر ارتفاع دکل گسترش یابد. این امر دکل های سه مرحله ای را برای کارهایی که محدودیت ارتفاع سربار وجود دارد بسیار مناسب می کند ، زیرا دکل می تواند موانع سربار را رد کند. به این ترتیب این نوع دکل، پیچیده‌ترین و گران‌ترین نوع دکل لیفتراک است.

از آنجایی که دکل سه مرحله ای دارای محدوده آزاد بیشتری نسبت به دکل های ساده و دوگانه است ، اغلب برای کارهایی که محدودیت ارتفاع سربار وجود دارد استفاده می شود. دکل های سه مرحله ای همچنین برای کارهایی که نیاز به بلند کردن بارهای سنگین در ارتفاعات بالا دارند نیز بسیار مناسب هستند.

4. دکل چهار کشو

دکل چهار مرحله ای یا چهار مرحله ای دارای بیشترین ظرفیت دسترسی است ، اما مکانیزم آن می تواند دید راننده را محدود کند. معمولاً برای کار نیاز به آموزش ویژه دارد.

به زبان ساده ، دکل چهار مرحله ای نوعی دکل است که برای بلند کردن بار از چهار کانال استفاده می کند. این امر محدوده آزاد دکل را به بیش از 50 تا 60 اینچ افزایش می دهد ، زیرا دکل می تواند بدون تغییر ارتفاع دکل گسترش یابد. این امر دکل های چهار مرحله ای را برای کارهایی که محدودیت ارتفاع سربار بسیار زیاد است بسیار مناسب می کند.

از آنجایی که دکل چهار مرحله ای دارای محدوده آزاد بیشتری نسبت به سایر انواع دکل است ، اغلب برای کارهایی که محدودیت ارتفاع سربار بسیار زیاد است استفاده می شود. به این دلیل که دکل می تواند موانع سربار را پاک کند و بار می تواند بلند شود. دکل های چهار مرحله ای همچنین برای کارهایی که نیاز به بلند کردن بارهای سنگین در ارتفاعات بسیار بالا دارند، بسیار مناسب هستند.

با این حال ، دکل های چهار مرحله ای نیز دارای معایبی هستند. یکی از معایب آنها این است که مکانیسم‌شان می تواند دید راننده را محدود کند. این مساله می تواند خطرناک باشد چراکه راننده ممکن است نتواند موانعی که در مسیر قرار دارند را ببیند.

دکل های چهار مرحله ای معمولاً نیاز به آموزش ویژه برای کار دارند. به این دلیل است که آنها پیچیده تر از سایر انواع دکل هستند و نیاز به مهارت خاصی برای کار با آنها وجود دارد.

ارتباط تعداد کشوهای دکل با ارتفاع آن

هرچه تعداد کشوهای دکل لیفتراک بیشتر باشند، دستگاه می‌تواند بار را تا ارتفاع بیشتری بالا ببرد. بر این اساس دکل های لیفتراک در 4 دسته یک کشو، دو کشو، سه کشو و چهار کشو قرار می‌گیرند.

ارتباط تعداد کشوهای دکل لیفتراک با ارتفاع آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x